لوگو سفید پاشا 24

طرقبه مشهد و همه چیز درباره آن

طرقبه یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است و فاصله ی آن از مشهد حدود 15 کیلومتر می باشد. شهر طرقبه برای تفریح و عاشقان غذا بسیار مناسب است.
طرقبه مشهد
موضوعات این مقاله

به اشتراک بگذارید

مقدمه ای بر طرقبه مشهد و همه چیز درباره آن

مقدمه

گردشگران و مسافرانی که با تور مشهد به این شهر زیارتی سفر می کنند. بعد از زیارت حرم مطهر به دنبال مکانی زیبا برای تفریح  و گشت و گذار می گردند. اگر از ساکنین مشهد بپرسید که برای تفریح به کجا می روند؟ اولین جوابشان طرقبه و شاندیز مشهد می باشد. در ادامه این مطالب طرقبه مشهد را به طور کامل بهتان معرفی می کنیم.

با ما همراه باشید.

 

معرفی طرقبه مشهد

طرقبه یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است و فاصله ی آن از مشهد حدود 15 کیلومتر می باشد. عموما نام طرقبه و شاندیز در کنار هم میاید زیرا این دو منطقه در همسایگی هم قرار دارند. طرقبه در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد و وسعت آن حدودا 600 کیلومتر مربع می باشد. طبیعتی زیبا برای گردشگری در کنار رستوران هایی با غذاهای گوناگون و خوشمزه این مکان را به یک منطقه گرشگری جذاب و پرطرفدار تبدیل کرده است.

 

نام طرقبه

طرقبه در قدیم یکی از مناطق ولایت طوس بوده  و نام ترغبذ را داشته است. ریشه اسم آن از تُرُق و بَذ میاید که به معنی آبادی بزرگ و وسیع (ترغبذ) می باشد. بعد از گذشت سال ها گویش نام این شهر تغییر کرد و به شکل اکنون یعنی “طرقبه” تبدیل شد.

فصل های طرقبه مشهد

فصل ها در طرقبه

این منطقه گردشگری زیبا در دامنه رشته کوه های بینالود قرار گرفته است و نسبت به شهر مشهد دارای آب و هوایی تمیز و پر از اکسیژن است. شهر طرقبه دارای دره ها، رودخانه ها، کوه ها و به طور کل طبیعت زیبایی است که در فصل بهار و تابستان سرسبز و زیبا است. به سلیقه شخصی من بهترین فصل طرقبه پاییز است که تمام منطقه پر از درختان و برگ های زرد، نارنجی و قرمز می شود و منظره ای دلپذیر را به وجود می آورد. در فصل زمستان هم که برف و بارون جلوه ی باشکوهی به طبیعت آنجا می دهد.

درواقع شما در هر فصلی که به مشهد سفر کنید، طرقبه یکی از مکان هایی است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

 

محصولات کشاورزی طرقبه مشهد

در طرقبه به علت آب و هوای مطبوع و رودهای زیادی که وجود دارد، محصولات کشاورزی زیادی یافت می شود. محصولاتی مانند : آلبالو، گیلاس، آلو، سیب درختی، توت قیسی، گردو و … از میوه های باغ های شهر طرقبه می باشد. به گونه ای می توان گفت یکی از چرخ های اقتصادی شهر از این نوع تامین می شود.

 

صنایع دستی شهر طرقبه

درعرصه صنایع دستی نیز این شهر فعال است و بخش بزرگی از صنایع خود را به کشور های خارجی صادر می کند.

پوستین دوزی :

پوستین یا لباس خز به لباسی زمستانی گفته می شود که تمامی یا بیشتر قسمت های آن از پوست حیوانات پشم دار ساخته شده باشد. این صنعت بسیار قدیمی است و بعد از گذشت نسل به نسل یکی از بزرگترین مراکز آن در شاندیز و طرقبه مشهد می باشد.

ارغوان بافی طرقبه

ارغوان بافی :

هنرمندان با شاخه های درخت ارغوان که بسیار نرم و منعطف هستند که به ان ها ترکه هم می گویند، ظروف و سبد هایی حصیری می بافند. درواقع تنیدن ترکه های درخت ارغوان را ارغوان بافی می گویند. یکی از اصلی ترین هنر ارغوان بافی در شهر طرقبه مشهد قرار دارد.

لوخ بافی:

خولک بافی یا لوخ بافی در واقع نوعی حصیر بافی است که یکی از صنایع دستی طرقبه می باشد. هنرمندان آن منطقه کلاه، کیف و سبد های حصیری زیبایی می بافند و برای فروش می گذارند.

 

روستا های طرقبه مشهد

شهر طرقبه روستا های زیبا و زیادی دارد. برخی از آنها عبارتند از :

روستای عنبران طرقبه :

این روستا بسیار سرسبز، خوش آب و هوا و ناب می باشد. فاصله روستای عنبران از مشهد حدودا 26 کیلومتر است و با خودروی شخصی می توان به راحتی به آنجا سفر کرد.

روستای کلاته آهن :

یکی از روستاهای دیدنی  که در جنوب غربی طرقبه واقع شده است، کلاته آهن می باشد. رودخانه پر آب و طبیعت بکر در این روستا بسیار چشم نواز است.

روستای کنگ طرقبه مشهد

روستای کنگ:

یکی از تاریخی ترین روستاهای طرقبه کنگ است که قدمتی 1000 ساله دارد. این روستا پلکانی می باشد و برخی به آن ماسوله دوم می گوبند. آبشار هایی زیبا، باغ های با میوه هایی آبدار و خوشمزه از جذابیت های این روستا به شمار می روند.

روستای جاغرق :

از مشهورترین روستای های طرقبه می توان به جاغرق اشاره کرد. پر از کافه های سنتی، آشکده و پاتوق های برای شکم است. هوا در فصل های تابستان و بهار بسیار عالی و خنک است اما در زمستان رفتن به آنجا پیشنهاد نمی شود زیرا بسیار سرد و برفی می باشد.

روستای ازغد:

مکانی خوش آب و هوا و پر از درختان سر به فلک کشیده با طبیعت دیدنی می باشد. ازغد به معنای باقی مانده از گذشته می باشد. مهم ترین گونه های درختی این منطقه درختان فندق،  گردو ، آلبالوی وحشی ، زالزالک و زرشک می باشد و سرسبزی و جذابیت روستای اذغد آنجارا به مکانی گردشگری تبدیل کرده است.

 

طرقبه یا شاندیز ?

یکی از رایج ترین سوال های گردشگران این است که طرقبه بهتر است یا شاندیز ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که قصد شما از رفتن به آنجا چیست؟

زیرا هر دو منطقه سرشار از ویژگی های طبیعی و تفریحی می باشد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. اما برای مقایسه، باید بگوییم که اگر برای لذت بردن از طبیعت می خواهید بروید ما به شما طرقبه را پیشنهاد می کنیم ولی اگر برای غذا خوردن می روید پیشنهادمان شاندیز است. اگرچه رستوران های طرقبه نیز بسیار با کیفیت و با تنوع بالایی می باشد ولی رستوران های شاندیز مخصوصا شیشلیک شاندیز در همه جا حرف اول را می زند.

 

تفریحات طرقبه مشهد

پیست ماشین رانی :

افرادی که علاقه مند به اتوموبیل رانی هستند می توانند چند ساعت هیجان انگیز را در این مکان سپری کنند. توجه داشته باشید که کمی قیمت آن گران است اما برای افراد خواستار شور و هیجان بسیار مفرح خواهد بود.

سوارکاری :

تفریحی جذاب و لذت بخش برای علاقه مندان به اسب سواری در طرقبه مشهد است.

چارلیدره طرقبه مشهد

مجموعه تفریحی چالیدره :

این مجموعه دارای سد و دریاچه ای زیبا، امکان قایق سواری، ماهیگیری، بانجی جامپینگ، زیپ لاین،  تله سیژ سواری، رستوران و … می باشد. می توانید یک روز هیجان انگیز را برای خود و خانواده اتان در چالیدره مشهد سپری کنید.

پارک وکیل آباد نزدیک طرقبه :

باغ جنگلی وکیل آباد مشهد قدمتی قدیمی دارد و با مساحت 250 هزار متر مربع و امکاناتی مانند رستوران، بوفه، آلاچیق و باغ وحش  میزبان مردم است. این پارک جذابیت های خاص خودش را دارد.

 

رستوران های طرقبه مشهد

رستوران های طرقبه

شهر طرقبه برای عاشقان غذا بسیار مناسب است و تعداد زیادی رستوران با غذاهای متنوع و با کیفیت دارد. شما می توانید غذاهای محلی، سنتی، فست فود و … برای انواع ذائقه  سلیقه ها را در طرقبه مشهد پیدا کنید. برخی از رستوران های محبوب طرقبه عبارتند از:

رستوران تشریفات طرقبه :

یکی از معروف ترین رستوران های طرقبه می باشد که فضایی سرسبز دارد و حاوی آلاچیق ها، کافی شاپ و پارکینگ بزرگ است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و بین المللی سرو می شود و یکی از محبوب ترین غذاهای آن شیشلیک است.

رستوران سران طرقبه:

این رستوران 5 ستاره است و غذاهایی خوشمزه و با کیفیت را در کنار خدماتی عالی برایتان به ارمغان می آورد. سران دارای 3 طبقه با تالار های پذیرایی و کافی شاپ است و منوی آن هم ایرانی هم فست فود می باشد. باید توجه داشت که این رستوران کمی گران قیمت است اما هزینه آن برای کیفیت آن است.

فست فود دیدار:

فضایی گرم و صمیمی با معماری مدرن دارد. این فست فود آلاچیق هایی در کنار یک رودخانه مصنوعی با پارکینگی بزرگ دارد. کیفیت غذای آن نیز بسیار عالی می باشد.

رستوران گنجعلی خان :

اگر سلیقه ای سنتی دارید این رستوران برایتان مناسب است. تخت های چوبی و غذاهایی همچون دیزی سنگی ، جوجه های زعفرانی و مواد اولیه با کیفیت این رستوران را برای مردم محبوب کرده است.

آشکده های جاغرق:

یکی از محبوب ترین ایستگاه های شکمی آشکده های معروف جاغرق می باشد که بر روی هیز پخته می شود و بسیار خوشمزه است. سالانه گرشگران زیادی به آنجا می روند تا یک کاسه آش هیزمی خوشمزه نوش جان کنند.

دکه های کنار خیابان طرقبه:

چیزی که در خیابان در طرقبه زیاد به چشم می خورد، غرفه ها، دکه ها و گاری هایی است که در کنار خیابان بساط کرده اند و خوراکی هایی همچون سوسیس کبابی، بلال کبابی و باقالی های پخته خوشمزه دارند. پیشنهاد می کنم حتما آن ها را امتحان کنید.

در آخر باید اضافه کنم که نوشیدنی معروف آنجا “دوغ آبعلی” می باشد که بسیار گوارا است.

 

هتل های طرقبه مشهد

هتل های طرقبه

پارک حیات :

هتلی 5 ستاره و بازسازی شده در منطقه خوش آب و هوای طرقبه قرار دارد. هتل پارک حیات طرقبه امکاناتی همچون رستوران بزرگ، پارکینگ، استخر، سونا، خدمات ماساژ، اتاق هایی با معماری زیبا و … به بهترین نحو به مهمانان خود ارائه می دهد.

 

هتل بزرگ طرقبه مشهد :

این هتل در دامنه رشته کوه های بینالود و در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد و از این رو آب و هوایی معتدل و طبیعتی سر سبز در اطراف هتل به چشم میاید. مساحت هتل بزرگ طرقبه دارای 317 اتاق، آپارتمان، سوئیت و کانکت می باشد. با اقامت در این هتل لحظات خوشی را سپری خواهید کرد.

 

ثامن :

هتل ثامن در ابتدای جاده طرقبه قرار دارد و هتلی 3 ستاره می باشد. این هتل دارای اتاق هایی متنوع با غذایی با کیفیت در دل سرسبزی می باشد.

 

سحاب :

هتل 3 ستاره سحاب واقع در جاده طرقبه در سال 1380 افتتاح شده است. این هتل 51 اتاق و سوئیت دارد که از امکاناتی خوبی برخوردار است.

 

متل بام طرقبه :

این متل در طرقبه – طرقدر16 واقع شده است. متل بام دارای 12 اتاق و سوئیت می باشد و معماری آن به صورت پلکانی است.

 

سخن آخر

در این مقاله از روستاهای جذاب، رستوران های خوشمزه، صنایع دستی زیبا و محصولات کشاورزی طرقبه صحبت کردیم. تفریحات طرقبه را شرح دادیم و در آخر هتل هایی برای اقامت در طرقبه را به شما عزیزان معرفی کردیم.

اگر به مشهد آمدید این منطقه دیدنی جذاب را از دست ندهید. همچنین می توانید برای مشاوره رایگان جهت رزرو تور و هتل های مشهد با پاشا گشت پارس تماس بگیرید.

به امید دیدار.

 

 

 

پرسش پاسخ های متداول
آخرین مطالب