لوگو سفید پاشا 24

کتابخانه های مشهد + آدرس و شماره تلفن

در این مقاله از فواید کتابخوانی، اهمیت مطالعه در کتابخانه ها و در نهایت لیستی از بهترین کتابخانه های مشهد را برای شما گرد هم آورده ایم؛ پس با ما همراه باشید.
کتابخانه های مشهد
موضوعات این مقاله

به اشتراک بگذارید

مقدمه ای بر کتابخانه های مشهد + آدرس و شماره تلفن

کتابخانه های مشهد در سرتاسر شهر موجود اند تا شما بتوانید بسته به نیاز و موقعیت جغرافیایی خود به آنها دسترسی داشته باشید. کتابخانه ها به عنوان منابع علمی و فرهنگی برای تمامی افراد از جمله دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و عامه مردم نقش بسیار مهمی دارند که متاسفانه امروزه چندان به آنها توجهی نمی شود. از این رو ما در این مقاله از فواید کتابخوانی، اهمیت مطالعه در کتابخانه ها و در نهایت لیستی از بهترین کتابخانه های مشهد را برای شما گرد هم آورده ایم؛ پس با پاشا گشت پارس در ادامه همراه باشید.

 

کتابخانه های مشهد

در سطح شهر مشهد کتابخانه های زیادی احداث شده است تا تمامی مردم بتوانند در هر موقعیت مکانی از این کتابخانه ها به خوبی استفاده کنند. چند مورد از معروف ترین کتابخانه های مشهد، کتابخانه مرکزی حرم مطهر (ع)، کتابخانه شهدای هفت تیر، کتابخانه شهید باهنرو … می باشد که در ادامه مقاله اطلاعات مفیدی از آنها برایتان تهیه کرده ایم.

کتابخانه های مشهد

 

اهمیت کتاب خوانی چیست؟

بهترین نشانه سلامتی ماهیچه‌های بدن، تمرین و ورزش منظم است. اما آیا به مغز خود هم آن همه توجه می‌کنید؟ به همین ترتیب که برای نگهداری سالم و قوی ماهیچه‌های بدن ورزش می‌کنید، مغز نیز به تمرین نیاز دارد و یکی از بهترین تمرین‌ها برای آن، مطالعه کتاب است.

متأسفانه در زمان حاضر کتاب‌خوانی در بین مردم رواج کمی دارد و یکی از دلایل آن، قیمت بالای کتاب‌ها می‌باشد. اما نکته مهم این است که خواندن کتاب برای شما هزینه‌بر یا مشکل‌ساز نیست. نیازی نیست همه کتاب‌ها را خریداری کنید یا خود را با خواندن PDF آنها به مشکل بیاندازید. به سادگی می‌توانید به کتابخانه محلی خود مراجعه کنید و کتاب‌ها را به صورت رایگان بخوانید.

اهمیت مطالعه

 

تاثیر مطالعه در زندگی چیست؟

مطالعه کردن و کتاب خواندن فواید بسیار زیادی برای انسان ها دارد و با مطالعه کتاب های مفید حتی تاثیرات زیادی در روند زندگی و شخصیت فردی انسان می گذارد. مواردی که در پایین نام بردیم تنها گوشه ای از تاثیرات مطالعه بر زندگی انسان می باشد.

  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش تمرکز
  • افزایش اعتماد به نفس
  • جلوگیری از پیری و تنبلی مغز
  • افزایش دانش و اطلاعات
  • افزایش دایره لغات
  • پیشگیری از اختلالات حافظه
  • تقویت مهارت های ارتباطی
  • آشنایی با فرهنگ های مختلف
  • افزایش مهارت‌ های نویسندگی
  • بهبود قوه تخیل

تاثیر مطاله در انسان

 

مزایای مطالعه در کتابخانه ها چیست؟

  1. سکوت و آرامش باعث می شود راحت مطالعه کنید.
  2. صرفه جویی در هزینه ها
  3. دسترسی سریع و کامل به منابع اطلاعاتی
  • سکوت و آرامش

اگر به دنبال یک مکان آرام برای مطالعه هستید، حتماً تجربه مطالعه در کتابخانه را برای خودتان امتحان کنید. سکوتی که در این مکان حاکم است، آن را به فضایی آرامش‌بخش و مناسب برای مطالعه تبدیل کرده است. همچنین، در کتابخانه از هرگونه حواس‌پرتی دور می‌شوید.

  • صرفه جویی در هزینه ها و دسترسی سریع و کامل به منابع اطلاعاتی

در صورتی که علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌ها و دسترسی به منابع مختلف هستید و در عین حال نیاز به صرفه جویی در هزینه ها دارید؛ راه حل شما مطالعه در کتابخانه‌های مشهد می باشد. با سفر به دنیای کتابخانه‌ها، نیازی به خرید کتاب‌های جدید نخواهید داشت و هر بار که به محتوای جدید نیاز پیدا می‌کنید، می‌توانید کتاب مورد نظر را از کتابخانه قرض بگیرید. این به شما امکان می‌دهد صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های خرید کتاب داشته باشید.

به‌علاوه، با مطالعه در کتابخانه‌ها می‌توانید از تسهیلات و خدماتی مانند مشاوره‌ی کتابداران، دسترسی به کتاب‌های نایاب و باستانی، فضای آرام و مناسب برای مطالعه و دیگر امکانات مطالعه در یک محیط مناسب و به‌همین ترتیب، تجربه‌ی متفاوتی را نیز به شما هدیه خواهد داد.

با رفتن به کتابخانه‌ها، نه‌تنها هزینه خرید کتاب‌ها را صرفه‌جویی خواهید کرد، بلکه به دسترسی به محتوای بیشتری نیز دست خواهید یافت.

فواید مطالعه در کتابخانه ها

 

فاکتور های مهم در انتخاب کتابخانه های مشهد چیست؟

برای رفتن به کتابخانه های مشهد باید چند فاکتور را در نظر بگیرید.

  1. تعیین نیازهای خود مانند نوع منابعی که لازم دارید.
  2. بررسی موقعیت جغرافیایی خود با کتابخانه های مشهد
  3. ساعات کاری کتابخانه های مشهد
  4. تکنولوژی و تجهیزات موجود در کتابخانه ها

 

بهترین کتابخانه های مشهد کدام اند؟

چند مورد از بهترین کتابخانه های مشهد را به شما عزیزان معرفی کرده و سپس لیست جامعی از کتابخانه های مناطق مختلف مشهد را برایتان نام برده ایم تا در هر موقعیت مکانی که بودید بتوانید به کتابخانه های مختلف دسترسی داشته باشید.

 

کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد

یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تاریخی در شهر مشهد، کتابخانه آستان قدس رضوی است. این کتابخانه از حدود سال 1150 هجری قمری وجود داشته است.

ساختمان فراموش‌نشدنی کتابخانه آستان قدس رضوی در سال 1360 شمسی آغاز شد و در سال 1372 با مساحتی بالغ بر ۲۸۰۰ مترمربع به پایان رسید. از نیمهٔ دوم سال 1373 هجری شمسی، شروع به بهره‌برداری از این ساختمان عظیم شد.

کتابخانه آستان قدس رضوی دارای سقف و بدنه‌ای با الگوی چوبی مشبک بوده و مساحت تقریبی آن حدود ۱۲۰ مترمربع است. شبکه‌های چوبی آن شبیه به طرح‌های مشبک متبرکه‌های مشهود می‌باشد که به زیبایی سقف مسجد را پوشش داده است. در قسمت مرکزی نمازخانه، ستونی چوبی جذاب و برجسته قرار دارد که شبیه به یک درخت نخل با شاخه‌ها و برگ‌هایش است. این ستون به سقف مسجد پوشش داده شده و جلوه‌ای بسیار زیبا و عارفانه به این مکان بخشیده است.

کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی

یکی از بزرگترین و معتبرترین کتابخانه‌های دانشگاهی در ایران را برایتان معرفی می‌کنم! این مرکز منبعی است که دسترسی به مجموعه‌های گسترده از کتب و منابع علمی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

در کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی مدرن و امکانات امانت کتاب، دانشجویان قادرند به راحتی به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از این مرجع خوب، جایی که علاوه بر کتب و منابع، ذهنتان روشن و خلاقیت و علمتان به اوج خود خواهد رسید!

کتابخانه های مشهد

 

کتابخانه شهید هاشمی نژاد مشهد

این مرکز فرهنگی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد و در مجتمع فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر، کتابخانه شهید هاشمی نژاد بیش از ۱۱.۰۰۰ جلد کتاب در زمینه‌های مختلف را در اختیار دارد و برای تمامی اقشار جامعه و همچنین ۱۰۰۰ عضو فعال فراهم شده است.

برای عضویت در این کتابخانه، تنها نیاز به ارائه یک قطعه عکس، کپی شناسنامه و پرداخت هزینه عضویت است. برای محصلین و دانشجویان، این هزینه با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

آدرس: مشهد، طلاب، بین وحید 6 و 8، داخل مجتمع شهید هاشمی نژاد

 

کتابخانه شهید باهنر مشهد

کتابخانه شهید باهنر، با دارا بودن ۱۲۰۰ جلد کتاب ، در سال ۱۳۴۹ تحت عنوان کتابخانه عمومی بهار در خیابان بهار در مشهد آغاز به کار کرد. این کتابخانه به عنوان یک مرکز فرهنگی تحت نظارت اداره کل فرهنگ و هنر سابق در آن زمان شناخته می‌شد. در حال حاضر، کتابخانه شهید باهنر مشهد دارای بیش از ۱۹۰۰۰ جلد کتاب و بیش از ۱۴۰ عنوان نشریه ادواری است.

کتابخانه عمومی شهید باهنر با بیش از ۴۰ سال سابقه، در فضایی به وسعت ۱۱۰۰ متر مربع در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) در پارک ملت شهرستان مشهد مقدس واقع شده است. این کتابخانه در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده است. ساعات کاری آن از صبح تا عصر یک‌سره بوده و امیدوار به ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

آدرس: مشهد، بلوار امامت، داخل پارک ملت، مجتمع فرهنگی امام رضا

تلفن: ۰۵۱۳۶۰۴۳۳۸۳

کتابخانه عمومی مشهد

 

لیست کتابخانه های مشهد

نام آدرس تلفن
کتابخانه فردوسی سه راه محسن کاشانی، پارک کودک 05137253980
کتابخانه شهید مدرس بلوار شهید مدرس، نبش مدرس3، مجتمع مدرس 05132229895
کتابخانه هجرت بلوار سجاد، خیابان بیستون، بیستون 4 05137630094
کتابخانه طبرسی قاسم آباد، بلوار فلاحی، انتهای بلوار فاطمیه 05135219930
کتابخانه مرکزی هفت تیر بلوار هفت تیر، میدان هشتم شهریور(میدان هشتصد) 05138691544
کتابخانه سراج قاسم آباد، بلوار حجاب، حجاب 52، نبش حجاب 1/52 05136230008
کتابخانه شهید مفتح بلوار وحدت، پارک وحدت 05133645833
کتابخانه علامه طباطبایی بلوار شهید قرنی، قرنی8، نبش چهار راه اول 05137231040
کتابخانه نواب صفوی خیابان نواب صفوی، ابتدای بلوار مصلی، پارک مصلی 05133647584
کتابخانه حضرت زینب بلوار فکوری، فکوری45، نبش بهاران4 05138828193
کتابخانه مرکزی آستان قدس حرم مطهر، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی 05132232004
کتابخانه امام خميني (ره) طرقبه، پشت بخشداری، کوچه فاطمیه 05124222452
کتابخانه رودکی شاندیز شاندیز، خیابان امام خمینی، آسیاب 05124282205
کتابخانه تخصصی کودک خواجه ربیع 23، بخش بانوان کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی 05137414621
کتابخانه حضرت سجاد نبش سجاد 21، مسجد حضرت سجاد 05136097737
کتابخانه شهید فهمیده خیابان سیدی، صبای63، مسجد سیدالشهدا 05133125277
کتابخانه امامین همامین خیابان آزادی، کوچه آزادی 8 05132241452

 

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی درباره فواید کتاب خواندن و مطالعه و لیستی از بهترین کتابخانه های مشهد را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دادیم. حتی اگر با تور مشهد به این شهر سفر کردید، بازدید از کتابخانه های زیبایی همچون کتابخانه مرکزی حرم مطهر(ع) را از دست ندهید. در انتظار روزی هستیم که کتاب به زندگی همه انسان‌ها نفوذ کند و آنها را تحت تأثیر قرار دهد. منتظر حضور شما در کتابخانه های مشهد هستیم!

پرسش پاسخ های متداول
سکوت و آرامش باعث می شود راحت مطالعه کنید. صرفه جویی در هزینه ها دسترسی سریع و کامل به منابع اطلاعاتی
کتابخانه آستان قدس رضوی مشهد کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی کتابخانه شهید هاشمی نژاد مشهد کتابخانه شهید باهنر مشهد
تعیین نیازهای خود مانند نوع منابعی که لازم دارید. بررسی موقعیت جغرافیایی خود با کتابخانه های مشهد ساعات کاری کتابخانه های مشهد تکنولوژی و تجهیزات موجود در کتابخانه ها
کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از غنی ترین و زیبا ترین کتابخانه های مشهد است.
آخرین مطالب